HRadvies

Personeelshandboek

Het personeelshandboek is misschien niet iets waar je direct aan denkt als je je eerste werknemer aanneemt. Maar hoe groter je onderneming, hoe belangrijker het wordt om bepaalde zaken vast te leggen in een personeelshandboek. HRSK helpt je met het opstellen van een personeelshandboek dat leesbaar is en écht gebruikt wordt.

Wat is een personeelshandboek?

Het personeelshandboek is een document waar je zaken in vastlegt die voor iedereen binnen de organisatie hetzelfde zijn. Denk bijvoorbeeld aan gedragsregels, instructies, een interne klachtenregeling of voorschriften over het gebruik van sociale media. Meestal gaat het om afspraken die niet in een arbeidsovereenkomst of cao zijn opgenomen. Een personeelshandboek opstellen is niet verplicht, maar wel handig!

Zo hoef je als werkgever niet voor elk individueel contract alle afspraken en gedragsregels op te nemen, maar kun je volstaan met het verwijzen naar het personeelshandboek. Ook kan het je een hoop vragen schelen, bijvoorbeeld over verlof- en verzuimregelingen. Als deze zaken goed staan beschreven in het personeelshandboek, kun je werknemers hiernaar doorverwijzen en hoef je niet elke vraag apart te beantwoorden.

Als je ervoor zorgt dat je in een arbeidsovereenkomst vastlegt dat de zaken in het personeelshandboek bindend zijn, en je werknemers tekenen hiervoor, dan kan het ook helderheid geven bij eventuele conflicten.

Vragen over het opstellen van een personeels-handboek?

Heb je nog vragen over het opstellen van een personeelshandboek, of wil je er gewoon zo snel mogelijk mee aan de slag? Neem dan contact met ons op!

HRSK helpt met het personeelshandboek opstellen

Een personeelshandboek opstellen is veel werk. Zeker als je niet precies weet aan welke voorwaarden het moet voldoen, of als het lastig is om helder op te schrijven welke gedragsregels en andere zaken belangrijk zijn. Met HRSK heb je een doortastende partner aan tafel die snel een duidelijk personeelshandboek kan opstellen, waar jij én je werknemers direct mee geholpen zijn. Geen stoffig document dat ergens ligt te verstoffen, maar een toegankelijk en modern hulpmiddel in een groeiende organisatie!